Ugrás a tartalomhoz

BPM

  • Mi a BPM?

    A XXI. században a vállalatok és szervezetek oldaláról egyre növekvő igény tapasztalható a digitális automatizáció  - elektronikus dokumentum kezelés, üzleti folyamatkezelés és automatizáció - iránt, ami a COVID-19 világjárvány következtében már nem csupán egy hatékonyságnövelő lehetőség, hanem a gazdasági túlélés egyik alapeszköze. Az üzleti folyamat menedzselő (Business Process Management = BPM) rendszerek alkalmazásának fő célja a vállalatok és szervezetek működési hatékonyságának növelése, az emberi hibák és kommunikációs problémák csökkentésével és a hatékonyságot csökkentő szűk keresztmetszetek kiszűrésével. Rendszer szemléletű megközelítésük segíti a vállalatban zajló folyamatok kézben tartását és optimalizálását. A BPM eszközök általában az alábbi vállalati folyamatokhoz és üzleti szabályokhoz köthető tevékenységeket támogatják:

    • tervezés
    • modellezés
    • megvalósítás
    • mérés
    • optimalizálás

    A fenti funkciók mind hozzájárulnak az emberi erőforrások és informatikai alkalmazások bevonásával végrehajtott folyamatok és elemi folyamat lépések optimalizálásához és finomításához. A BPM rendszerek gyakorta hidat képeznek a vállalatok üzleti és IT szervezetei között. A BPM rendszerek bevezetésének eredményeként az alábbi előnyökre számíthatunk:

    • költségcsökkenés
    • szabályozói megfelelőség biztosítása
    • ügyfélelégedettség növekedése
    • agilisabb belső működés
    • egyszerűbb és átláthatóbb működés
    • hatékonyság/termelékenység növekedése
    • piaci versenyelőny

    BPM funkcionális jellemzők és képességek

    A gyakorlati BPM megvalósítások általában nem az IT szakemberek, hanem az üzleti felhasználók igényeinek kiszolgálására koncentrálnak oly módon, hogy lehetővé tegyék számukra új üzleti folyamatok kialakítását, több független rendszer bevonásával lehetőleg programozás nélkül. A vizualizált folyamat tervező és modellező BPM alkalmazások lehetővé teszik a folyamattervezést, -tesztelést és -monitorozást. A vállalati BPM rendszerek főbb képességei az alábbiak:

    • Folyamat kezelés (Workflow management): Az üzleti felhasználók képesek segítségükkel tervezni, tesztelni és futtatni üzleti folyamatokat, melyek a dolgozók, rendszerek és adatok interakcióit kezelik és vezérlik. A BPM ezek nagy részének automatizálását is elvégzi.
    • Üzleti szabálymotor: Segítségével az üzleti felhasználók képesek komplex üzleti szabályok megfogalmazására a folyamattervezés és futtatás során.
    • Űrlap generálás: Az üzleti felhasználók képesek kódolás nélkül űrlapokat létrehozni és megosztani.
    • Csoportmunka: A BPM rendszerek sok esetben támogatják a WEB2 rendszerekből ismert ötlet menedzsment, a döntési folyamat menedzsment és vélemény folyam megoldásokat. 
    • Analitika: Lehetőség nyílik a folyamatok méréséhez mérőszámok megalkotására, melyekről folyamatosan jelentések is készülhetnek.
    • Integrációk: A nagyvállalati BPM rendszerek kiemelt tulajdonsága a dobozos integrációs képesség a már működő üzleti rendszerekkel, mint pl. ERP (SAP), DMS (Filenet), csoportmunka (SharePoint), stb.

    BPM jellemző üzleti felhasználási területek

    • Alkalmazottak beléptetése és HR folyamatok
    • Beszerzés
    • Költség elszámolás
    • Szabadság kérelmek és jóváhagyások kezelése
    • Ügyfél menedzsment
    • Igénykezelés (ügyfél, belső ügyfél)
    • Hitel igénylés
    • Megfelelőség
    • Ügyfélszolgálati folyamatok
    • Panaszkezelés
    • Projektmenedzsment

    BPM nem funkcionális jellemzők

    Low Code" képességek: A BPM rendszerek általában bár rendelkeznek „codeless" vagy „low code" képességekkel, de nem „low code" platformok, hiszen elsődleges céljuk az üzleti hatékonyság növelése és nem a fejlesztés gyorsítása fejlesztési „építőkockák" használatával.

    Felhő és/vagy on-premise kialakítás: Napjaink modern BPM rendszerei szinte kivétel nélkül SaaS módon felhőből kínálják szolgáltatásaikat, de a nagyvállalati alkalmazásban mégis maximum a hibrid (felhő és helyi vegyes) vagy a kizárólag lokális módon kialakított felhasználás az elterjedt biztonsági vagy adatkezelési előírások miatt.

    BPM keretrendszer: A BPM rendszereket 3 fő kategóriába sorolhatjuk az általuk lefedett funkciók alapján:

    1. Teljes „faltól-falig" BPM keretrendszerek, melyekben minden lényeges BPM funkció fellelhető, s így egy alkalmazáson belül minden igény lefedhető.
    2. A horizontális BPM keretrendszerek kizárólag a folyamatok tervezésével és fejlesztésével támogatják a vállalati üzleti igényeket
    3. A horizontális BPM megoldások egy-egy speciális iparági megoldást fednek le, de nehezen implementálhatók más területen.

    Üzemeltethetőség nagyvállalati környezetben: Számos ügyes, state-of-the-art rendszer alkalmas üzleti folyamatok implementálására, ám csak egy kisebb részük alkalmas a folyamatos 7x24 órás üzemű, DevOps támogatott, volatilis- vagy igen nagy terheltségű folyamatok üzembiztos és monitorozható üzemű működtetésére. Egy-két impresszív felületű megoldás számára még a különböző környezetekben (DEV/TEST/PROD) végrehajtott változás kezelés is problémát okoz, vagy túl nagy regressziós tesztelést igényel, mely mind az üzleti, mind az IT oldalt komolyan leterhelheti. Nem beszélve a gyártói támogatásról vagy magyarul beszélő szakemberek elérhetőségéről.

    IBM BPM = IBM Business Automation Workflow (BAW)

    Társaságunk az IBM világcég BPM termékére az IBM Business Automation Workflow szoftverre alapozva alakította ki nagyvállalatok, pénzintézetek és intézmények számára kínált BPM kompetenciáit.  Választásunk főbb indokai:

    • Nagyvállalati BPM „faltól-falig" keretrendszer (folyamat tervezés, -modellezés, -megvalósítás, -mérés, -optimalizálás)
    • Kipróbált teljesítmény és skálázhatóság
    • Felhő-, onpremise- és hibrid működési mód
    • Gyári „dobozos" integrációs képességek
    • Biztos, magyar nyelvű  termék támogatás és oktatások = befektetés biztonság

     Az IBM BPM rendszerét IBM Business Automation Workflow vagy IBM Cloud Pack for Automation  néven találhatják meg a termék iránt érdeklődő vásárlók. Az IBM BPM termékének elemei a webes tervezőfelület (Process Designer), a webes portál (Process Portal) és a webes adminisztrációs felület. A tervezőfelület az alkalmazások és újra felhasználható modulok fejlesztésében nyújt segítséget, a portál egy üzleti felhasználói felület, az adminisztrációs felületen pedig szerver- és alkalmazás beállítások, folyamat karbantartás folyik. A tervező felület elemei a folyamatok, adatok, képernyők, szervizek, külső rendszer kapcsolatok, felhasználói csoportok, újra felhasználható modulok, illetve hibakeresés és nyomkövetés. A folyamatok építőkövei humán feladatok / adatbevitel, szerver oldali szkriptek, kliens oldali szkriptek, szerver oldali (mikro-)szervizek, döntési pontok, üzenetküldés és -fogadás, alfolyamatok

    Az IBM BPM főbb jellemzői és tulajdonságai:

    Adatkezelés:

    • Folyamat- és szerviz hatókör
    • Egyszerű típusok
    • Összetett típusok
    • XML szerializálás / deszerializálás
    • Felhasználói adatok
    • Környezeti változók
    • Dinamikus adatok (EPV)

    Képernyőkezelés:

    • Blokk elemek
    • Adatbeviteli elemek
    • Dokumentumkezelő elemek
    • Egyedi elemek
    • Nyelvesítés
    • Testreszabás
    • Újra felhasználhatóság

    Szolgáltatások (Services):

    • Szerveroldali szkriptek
    • Java integráció
    • Elágazások
    • Dokumentumkezelés
    • Webszerviz hívás
    • Webszerviz kiajánlás

    Külső rendszerkapcsolatok:

    • Webszerviz hívás
    • Webszerviz kiajánlás
    • REST szerviz hívás
    • „Natív" FileNet kapcsolat
    • E-mail küldés (SMTP)
    • Adatbázis kezelés (SQL)

    Felhasználói csoportok (Teamek):

    • AD / LDAP kapcsolat
    • Feladatok kiosztása
    • Átszignálás
    • Visszaadás
    • Teljesítmény

    Újra felhasználható modulok:

    • Toolkitek
    • Adat definíciók
    • Szervizek
    • Képernyő elemek
    • Java kódok

    Üzemeltethetőség:

    • Beépített adattárház a futási paraméterek részletes elemzésére
    • Fejlett verziókezelés, futó folyamatpéldányok dinamikus verzió kezelése
    • Magas rendelkezésre állású, hibatűrő architektúrák támogatása
    • Skálázhatóság
    • Teljes dokumentáció on-line elérhető, gyári oktatások